loading...
باید ها و نباید های برنامه نویسی کودکان
عشق به کودکان بازدید : 9 جمعه 11 خرداد 1403 نظرات (0)

 

این پژوهش سعی دارد تأثیر آموزش سایت code.org را بر سایت های آموزش برنامه نویسی به کودکان  مهارت های تفکر تأملی در حل مسئله بررسی کند. به طور خاص، این مطالعه تلاش می‌کند تا بررسی کند که آیا تفاوت جنسیتی از نظر مهارت‌های تفکر بازتابی دانش‌آموزان نسبت به حل مسئله وجود دارد یا خیر. این مطالعه مثلثی با 32 دانش آموز مقطع ابتدایی انجام شد. بخش کمی پژوهش در قالب طرح مقایسه ای پیش آزمون- پس آزمون با طرح شبه آزمایشی انجام شد. نمرات مهارت های حل مسئله انعکاسی از طریق مقیاس مهارت تفکر بازتابی به سمت حل مسئله جمع آوری شد و عملکرد دانش آموزان در سایت کد-org مورد بررسی قرار گرفت. در بخش کیفی پژوهش، پس از طی فرآیند پنج هفته‌ای آزمایشی، مصاحبه‌های گروهی متمرکز با ده دانش‌آموز انجام شد و یک مقاله تأملی از معلم فناوری اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به نتایج آزمون t، آموزش برنامه‌نویسی به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در سایت code.org هیچ تفاوتی در  سایت های آموزش برنامه نویسی به کودکان مهارت‌های تفکر بازتابی نسبت به حل مسئله ایجاد نکرد. با این حال، میانگین مهارت‌های تفکر بازتابی دانش‌آموزان دختر به سمت حل مسئله نسبت به مهارت‌های تفکر بازتابی پسران نسبت به حل مسئله افزایش جزئی دارد. از سوی دیگر، داده های کیفی اطلاعات بیشتری در مورد تجربیات دانشجویان ارائه می دهد. دانش آموزان نگرش مثبتی نسبت به برنامه نویسی پیدا کردند و دانش آموزان دختر نشان دادند که به اندازه همتایان مرد خود موفق هستند و برنامه نویسی می تواند بخشی از برنامه های آینده آنها باشد.

 

معرفی

در قرن بیست و یکم، انتظار می رود که مردم نه تنها مصرف سایت های آموزش برنامه نویسی به کودکان  کننده باشند، بلکه افراد تولیدکننده نیز باشند. با این مبنا، نیاز به آموزش کودکان در سنین پایین‌تر وجود دارد، زیرا آنها بومی دیجیتال هستند، در دنیای فناوری متولد شده‌اند، به نظر می‌رسد به راحتی با فناوری‌های جدید سازگار شده و به راحتی از آن استفاده می‌کنند. در حالی که به نظر می رسد آموزش این نسل به عنوان تولیدکننده کمی آسان تر به نظر می رسد، چه کاری باید انجام دهیم؟ نیاز به شروع تغییر برنامه های آموزشی با توجه به پیشرفت های علم کامپیوتر وجود دارد (گروت و هولدن، 2014، جونز، 2013)، زیرا ماهیت علوم کامپیوتر پویا، انعطاف پذیر و نوآورانه است. سپس معلمان، مدیران، والدین و به طور کلی جامعه باید به علم کامپیوتر اهمیت کافی بدهند تا مبتکران ایجاد شود. آنها باید به گونه ای آموزش ببینند که مهارت  سایت های آموزش برنامه نویسی به کودکان های تفکر مرتبه بالایی را تحریک کند. علاوه بر این، باید فرصت‌های حل مسئله برای آنها فراهم شود، تشویق شوند تا خلاقانه فکر کنند، تصمیم بگیرند و راه‌حل‌هایشان را بازتاب دهند. برای تحقق این اهداف، نیاز به کمک به کودکان در سنین پایین برای ایجاد عشق به علوم کامپیوتر وجود دارد.

 

در سرتاسر جهان، بسیاری از کشورها برنامه درسی علوم کامپیوتر خود را برای آموزش دانش آموزان از سنین پایین تر به روز کرده اند (مانند برگوری و همکاران، 2012، برس و همکاران، 2014، گرگورینا و همکاران، 2014، گروت و هولدن، 2014، جونز، 2013، Kalelioğlu و همکاران، 2014، لی و همکاران، 2014، Repenning و همکاران، 2010). برنامه های در حال ظهور بسیاری وجود دارند که می توانند برای آموزش علوم سایت های آموزش برنامه نویسی به کودکان  کامپیوتر، برنامه نویسی رباتیک و کشیدن و رها کردن بلوک ها به دانش آموزان استفاده شوند. علاوه بر اینها، رویدادهای برنامه نویسی در سطح جهانی برگزار می شود که هدف آنها آموزش نحوه کار کامپیوتر به کودکان، علاقه مند کردن آنها به علوم کامپیوتر و افزایش مهارت های تفکر عالی است. در واقع، روند آموزش برنامه نویسی کامپیوتر به دانش آموزان یک حوزه موضوعی دشوار است. در دانش آموزان سن بالاتر، فاقد استدلال منطقی و تفکر الگوریتمی هستند و ممکن است در دروس برنامه نویسی دچار مشکل شوند. وقتی قواعد الگوریتمی منطق و نحو زبان های برنامه نویسی در یک دوره با هم ترکیب  سایت های آموزش برنامه نویسی به کودکان می شوند، ممکن است مسائل حل نشده ایجاد شود (کریستی، 2003، رابینز و همکاران، 2003). بنابراین، برای کمک به کودکان در یادگیری نحوه عملکرد یک کامپیوتر به شیوه ای سرگرم کننده، بسیار مهم است که این مهارت ها در کودکان در سنین پایین تر ایجاد شود.

 

هنگامی که مطالعات در مورد این موضوع مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، برخی مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که تأثیر آموزش برنامه نویسی به کودکان بر مهارت های تفکر سطح بالاتر آنها مانند تفکر الگوریتمی، تفکر انتقادی، تفکر خلاق و حل مسئله را مورد توجه قرار می دهد. اگرچه پشتیبانی تجربی برای سایت های آموزش برنامه نویسی به کودکان  مزایای شناختی این وظایف به کندی ظاهر شده است (دنر، ورنر، و اورتیز، 2012)، ادراک از خود دانش آموزان نشان می دهد Programming teaching sites for childrenکه آنها قبلاً در این مرحله به دست آورده اند. تقریبا همه بچه ها در ریسه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 338
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 516
  • بازدید ماه : 516
  • بازدید سال : 13,314
  • بازدید کلی : 31,174